La novel·la
Hadamar
Novel·la de Xavier Armengol
“Havia estimat al diable per espolsar-me la por a l’infern, però el diable és només una ombra i de la nostra pròpia ombra en diem diable.”
Aquesta és una història que comença amb una noia que és enviada a treballar a un centre d’extermini de malalts psíquics i acaba amb un tren que travessa un riu. La noia es diu Janica i el riu, Lahn. Enmig s’hi mouen personatges enfrontats a la pulsió que separa l’abisme de l’esperança, a l’impuls que intenta dominar la realitat i la manera cruel en què la realitat els contesta. Hi ha qui hi veu també una història d’amor, però el desig que apareix dins la història, tot i percebre’s perfectament, no té un nom que l’anomeni, i sigui com sigui, aquest nom no és amor.
Narrada sense cap amabilitat, a través d’escenes que s’encavalquen i ressonen d’un personatge a l’altre, la novel·la treballa amb la matèria del que ens fa humans i d’allò que ens allunya de ser-ho, i ens parla de com l’art banalitza el terror amb el mer contacte i que la bellesa, al capdavall, alimenta monstres.
La música de Hadamar
És la música que travessa Hadamar, que ressona dins de cada personatge, dins de la història… i dins teu, lector. Una música que no acompanya, sinó que habita. Que no consola, sinó que recorda.
Strange Fruit
Sigues morta enmig dels morts. La Janica es va limitar
al glühwein, massa canyella, i a escoltar la veu de Billie
Holiday que sonava a la ràdio. Fruits d’arbres del sud o
fum cendrós de les xemeneies del nord, tant se val, la mort
sempre és silent encara que canti a prop del micròfon o
s’escrigui amb tinta perjura. Sang en les fulles i sang en
l’arrel. Estimats senyors Köhler, lamentem molt comunicar-
los que ahir la seva filla Elke. Pneumònia, sempre
pneumònia. La missatgera de la mort, morta enmig d’uns
morts atrafegats.
Moonlight
Pacífic 231
Raindrop Prelude
Après une lecture de Dante
Nessum Dorma
—No li agrada Puccini, doctor? Pensava que era una música que agradava a tothom. —va dir el capità mentre sortia del despatx.
—És música per a porteres, clar que agrada a tothom.
Tannhäuser
Mephisto Waltz
Der diese Liebe mir ins Herz gehaucht
Passacaglia
Epitalami de Lohengrin
Gymnopédie No. 1
Rondo Alla Turca
Moten Swing
Preludi de la Suite inglesa nº 2
Ofrena de Bach
Sonata en Si menor
Der Erlkönig
Aquesta és l’única filosofía en la que cal creure.